Geçmişin sırları ve geleceğe yön verme potansiyeli olan Antarktika Kıtası birçok ülkede olduğu gibi ülkemiz için de araştırma yapılması gereken bir alan olarak görülmektedir. Bununla birlikte kıtada yapılan çalışmalarda çeşitli bilim dallarında özel uzmanlık alanlarının oluşturulmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu ihtiyacın erken dönemde giderilmesi büyük önem arz etmektedir. Çünkü çocukların küçük yaşlarda küresel ısınma, iklim değişikliği gibi konu başlıklarıyla kutup araştırmalarına yönlendirmek onların bilgi edinmesini sağlayacağı gibi gelecekte bu bölgeler ile ilgili çalışmalar yapmalarına olanak sağlayacağı şeklinde yorumlanabilir.
Bu proje, çocukların kutup araştırmalarında çalışmak isteyen bilim insanı olabilecekleri fikri ile hayat bulmuştur. Bu fikirden yola çıkılarak özgün bir program geliştirme çalışması tasarlanmıştır. Bu programda kutuplar 4 anahtar kavramla (kutuplarda barınma, beslenme, su ve sağlık) fiziksel ve dijital olarak ele alınacaktır.
“Kutup Yıldızı Eğitim Programı” çocukların bilimsel düşünme, STEM, matematik, fen bilgisi, çevre ve teknoloji eğitimini kapsayan disiplinlerarası bir program olacaktır. Ayrıca Kutup Yıldızı dijital platformu sayesinde çocuklara ait ulusal kutup çalışmalarının görünürlüğü artırılacak ve uluslararası işbirlikleri kurulacaktır.
Kutup Yıldızı Eğitim Programı” nın en büyük önemi ulusal alanyazında olmayan, uluslararası rekabete imkân tanıyacak, özgün bir programın geliştirme çalışması olmasıdır. Kutup Yıldızı Eğitim Programı”nın ikincil önemi, yakın hedeflerde kutup bilimine yönelik farkındalık oluşturmak iken uzak hedef olarak çocukların genç kutup bilimcisi olarak yetiştirmektir.
Bir diğer önemi ise programın özellikle dijital kısmının tüm çocuklara fırsat eşitliği sunarak kutup çalışmalarına farkındalık sağlamasıdır. Bu projenin amacı kutup çalışmalarını içeren çocuklara yönelik “Kutup Yıldızı Eğitim Programı”nın fiziksel ve dijital olarak tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesidir.
Projenin yaygın etkisi, Kutup Yıldızı Eğitim Programı’nın öncelikli olarak dijital öğrenme ortamlarına aktarılması yoluyla sağlanacaktır. Bu platform sayesinde çocuklara, velilere ve eğitimcilere Kutup çalışmalarına yönelik erişilebilir bir ortam hizmeti sunulması planlanmaktadır.
Bu çalışma, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından 122G249 Numaralı proje ile desteklenmiştir. Projeye verdiği destekten ötürü TÜBİTAK’a teşekkürlerimizi sunarız.